Elk eetjaar weer worden we verblijd met nieuw foodlingo – het eet- en drinkjargon dat een directe uiting is van de foodtrends. Je zou kunnen zeggen dat foodlingo de betreffende foodtrends én foodjaren een smoel geeft. Wat gaf het jaar 2016 smoel volgens Talkin’ Food®? Nummer 5 van hét foodlingo van 2016: Fika.
5. Fika
Bij ons nog niet heel erg doorgebroken, maar in Noord-Amerika en koffietrendsteden Taipei en Tokio al een grote hit: het Zweedse koffieritueel met huisgebakken koekjes en andere zoetigheden.
Dat niet de barista, noch de god shot die hij/zij met z’n espresso-apparaat brouwt, noch andere al dan niet hi-tech koffie-apparatuur, maar het samenzijn met koffie, koek en je extended family, vrienden en/of collegae, hierbij in het middelpunt staat is veelzeggend voor de huidige stand van de koffiewereld.
Het schijnt trouwens wetenschappelijk te zijn bewezen dat fika de arbeidsethos en het teamdenken op het werk vergroot. Maar alléén als de zoetigheden zelfgebakken zijn.
Bijbehorende foodtrend: Food=Social.
Bekijk hier nummertje 4, 3 en 2 van het Foodlingo van 2016.
© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2016-2017
Lees ook: De Talkin’ Food® Wenslijst 2017.