Ben net terug uit New York, voorlopig nog dé foodtrendhoofdstad van de wereld. Wat daar gebeurt, komt in de meeste gevallen ook deze kant op. En sneller dan ooit tevoren. Bij één van de trends waar ik in NYC op stuitte, heb ik daar allesbehalve bezwaar tegen. Authenticiteit in een gloednieuw jasje. En dat líjkt enkel een contradictio in terminis.
Tijdens mijn verblijf ging het als een lopend vuurtje: in upcoming hipsubwijk Bushwick in hipbuurt Brooklyn ging het allereerste filiaal van de Japanse ramennoedelketen Ichiran open. Met het typisch New Yorkse fenomeen van lange rijen nieuwsgierigen tot gevolg.
Ichiran is geen tentje van een in New York geboren Japanner (m/v) met kookambities. Noch van een om de liefde naar de Amerikaanse hoofdstad verhuisde Japanner met heimwee naar de smaken van thuis. Hier is sprake van landjepik op New Yorkse grond door een authentieke Japanse eetketen. Die één-op-één in Bushwick werd geplaatst. Dus niet aangepast aan de Amerikaanse eetgewoontes en -afwijkingen.
Een authentiek stukje Japan in New York met flavor concentration booths, waarin elke gast in z’n eentje zonder afleiding op zijn eigen geslurp zit te concentreren. Precies zoals in Japan.
Ichiran was niet de eerste, en is zeker niet de laatste, landjepikker in NYC. Afgelopen zomer opende de uit Bejing afkomstige Chinese keten Madame Zhu’s Kitchen in Greenwich Village haar allereerste filiaal buiten moederland China: Hao Noodle & Tea by Madam Zhu. Een groot verschil met veel Chinees-Amerikaanse restaurants die Amerikaanse uitvindingen als General Tso’s kip serveren.
En Anthony Bourdains XXXL foodhall mag voorlopig nog op zich laten wachten, maar als het tegen 2019 waarschijnlijk eindelijk zover is, staat daar niet een stelletje foodstands met buitenlands eten. In plaats daarvan zullen er enkel en alleen volbloed filialen van de originele foodstands in Mexico-stad, Singapore, Shanghai, Hongkong en andere typische streetfoodsteden staan. Bijvoorbeeld van de beroemde Hongkongse dim-sumzaak Tim Ho Wan.
Het openen van ketenfilialen in andere landen is niet nieuw. Maar de stroom liep voornamelijk in west-oostrichting. Zo kent alleen al Hongkong tientallen filialen van rasechte New Yorkse zaken, waaronder Motorino Pizza en Carbone. Naast outlets van alle zichzelf belangrijk achtende internationale westerse sterrenchefs à la Gordon Ramsey, Jamie Oliver en Alain Ducasse.
Andersom zijn de voorbeelden veel spaarzamer. Nobu, bijvoorbeeld, is geen van origine Japanse zaak, maar een zaak van een Japanner.
Bij de huidige oost-west landverhuizing gaat het nu juist niet om posh sterrenrestaurants met universeel uitwisselbare gerechten, maar om ketenrestaurants met typische lokale schotels. Hun komst bevredigt de nog altijd groeiende zucht naar alsmaar authentieker eten.
De overtreffende trap van authentiek: Authentic Originals.
© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2016.
Lees ook: Eet je flexxies!