Radler

‘Wereldmerken zijn de nieuwe succesformule,’ laat bierbrouwer Heineken in de krant weten. Aanleiding was diens Nederlandse introductie van het zoveelste ’lokale’ buitenlandse merk na Desperados (Frans bier met tequila), Strongbow (Engelse cider) en Mexicaans biermerk Sol. Ditmaal loopt Heineken in de trendpas met een in Duitsland al jaren überhip drankje: Radler. Overigens helemaal geen wereldmerk, maar een mix van half bier, half citroenlimonade. Wie in een Kneipe een Radler bestelt, krijgt een fors bierglas tot de helft volgetapt met lokaal pils, aangevuld met (citroen)limonade uit een fles.
Sinds jaar en dag rukken de Duitse keuken en drankenkast langzaam op in onze richting. En kennelijk nu genoeg voor Heineken om erop aan te haken met zijn submerk Amstel. Niet dat Heineken de eerste in NL was met een gebottelde Radler-versie. Het Duitse Warsteiner was het Nederlandse merk bijvoorbeeld voor en liet zelfs 6000 Nederlandse consumenten zijn Premium Radler Zitrone alvast uitroepen tot innovatiefste drankje van 2013. Wat PR al niet vermag.
Geen drankje of het kent wel een eigen ontstaansverhaal. Dat van Radler gaat als volgt: in de warme zomer van 1922 had Franz Xaver Kugler, eigenaar van een Gasthaus hoog in de Deisenhofner Kugler-Alm in Beieren niet genoeg bier voor al zijn gasten, onder wie veel fietsers. Daarom lengde hij zijn bier aan met citroenlimonade en vernoemde het resultaat naar zijn fietsende gasten, Radler op z’n Duits. Het drankje zou meteen zijn aangeslagen, dankzij de juiste mix van verfrissend, dorstlessend en energie (lees: suiker). En vanwege het bescheiden alcoholpercentage kon er gewoon verder geradelt worden. Later ontstond ook de variant Russe met half Weizenbier en half citroenlimonade.
Duitsers zijn gek op (zelf)mixjes. Ook Schorle is er Total Hip. Maar een Schorle, vruchtensap met parelend mineraalwater – populair is na de Apfelschorle nu vooral de Rhabarberschorle – was vanwege het ontbreken van alcohol voor Heineken natuurlijk geen optie.
Een andere importeur probeert Nederland trouwens te winnen voor Rotkäppchen Sekt. Volgens het ingehuurde PR-bureau wordt dit uit Oost-Duitsland afkomstige ostalgische bubbelwijnmerk hét zomerdrankje van 2013. En het is nog maar februari…