Food=Fashion! en Food=Lifestyle! is al jaren het adagium van Talkin’ Food®. En geen generatie onderstreept deze gedachte méér dan de (smashed) avocado-generatie die gerust tegen de 20 euro neertelt voor smashed avocadotoast met een avolatte – een latte inclusief art, geserveerd in een avocadoschil.
Er is al veel geschreven over millennials. De generatie geboren tussen pakweg 1980 en 2000, die meer zou hechten aan ervaringen en belevingen dan aan bezit. De liever 15 euro neertelt voor een eggs bennie met avocado, dan spaart voor een eigen huis.
Millennials, die een onevenredige hoeveelheid van hun tijd zouden doorbrengen in de hiphoreca en geen cent op de bank hebben staan. Want al het beschikbare geld gaat meteen op aan… die avocadotoast, dus.
Elke generatie krijgt op zeker moment een bijnaam. En zo werd die van de millennials ‘de (smashed) avocado-generatie’: high-maintenance, spenders en niet in staat om te overleven op de LTM (want geen financiële back-up).
Ach, de generatie vóór hen heet ook wel ‘de patatgeneratie’: verwend, niet gewend om ook maar iets zelf te ondernemen en dik van het op de bank hangen met limietloze hoeveelheden friet.
En daar zit misschien wel het grootste verschil tussen de beide generaties: bij de patatgeneratie ging het zoals bij elke jongerengroep om grenzeloos genieten, en was ‘gezondheid’ een door ouders opgelegd en door hen verworpen begrip.
Immers: gezond was vies en ongezond was lekker. Groente was vies en roken was lekker. Gezond kon, kortom, nevernooit cool zijn. In tegenstelling tot ongezond, dat synoniem was aan cool. En dus: laat maar doorkomen die ‘ongezonde’ patat! Na ons de hartaanval.
De (smashed) avocado-generatie is het gelukt gezond en lekker eindelijk te verenigen en zelfs tot coole lifestyle te verheffen.
Dat gezond vies is, is inmiddels een volledig achterhaald begrip – zo bewijzen duizenden foodblogs wereldwijd dagelijks. Genieten en je gezondheidsdoelen halen, gaat nu moeiteloos samen.
En hét ingrediënt dat daar het duidelijkste voorbeeld van is en daarom symbool werd voor die ontrafelde paradox is de avocado: extreem vet en vroeger om die reden extreem verguisd, maar vanwege dat romige vet ook extreem lekker. Vet dat bij nader inzien echter helemaal niet ongezond, maar juist extreem gezond blijkt.
Gezond genieten, dat kenmerkt de huidige (smashed) avocado-generatie. Die bovendien hun lifestyle niet meer toont door middel van materiële zaken (huisje, boompje, beestje). Maar die hun eetgedrag tot coole lifestyle/fashion heeft gemaakt.
En daarmee heeft de (smashed) avocado-generatie waarschijnlijk ook nog eens een veel grotere kans om te overleven op de LTM – want om gezond extreem oud te worden – dan de patat- en andere generaties vóór hen met al hun bezit en hun inmiddels waardeloos geworden spaarrekeningen. En dat op avocadotoast en avolattes.
Food=Fashion!
Update 12-06-2017: Uit een onderzoek van Huffington Post zou bijken dat millennials helemaal niet perse van (smashed) avocadotoast houden of het bestellen…
© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2017
Lees ook: Hyperspecialisme goes mainstream.