Foodlingo: Dumpsuper

‘Discountsuper’ werden ze genoemd in de tijd dat goedkoop nog goedkoop was en duur duur. Niet alleen in prijs en aanbod, maar ook in beeld, (visuele) uitingen en klandizie. Lidl en Aldi waren de grootste vertegenwoordigers van dit type supermarkt. Herkenbaar aan de obscure, veelal Oost-Europese B-merken en de transportdozen van waaruit deze producten rechtstreeks werden verkocht.

Logo: © Armand Sol #stealmyidea

Logo: © Armand Sol #stealmyidea

Maar sinds de beide Duitse ketens in aanbod, interieur, (visuele) uitingen én klandizie een luxe make-over hebben ondergaan (zo heeft Lidl tijdelijk Franse Grand Cru wijnen in de geüpgradede schappen staan, naast een gigantisch biologisch en fair trade aanbod), past de goedkoop klinkende naam hen niet meer.
Daarnaast is er door het omhoog schuiven van deze dozenschuivers aan de onderkant van de supermarktmarkt ruimte ontstaan voor nieuwe discounters, en die laten zich liever met ‘dumpsuper’ aanspreken. Waarschijnlijk omdat aanbod en uiterlijk van de notoire discounters nog luxueus waren vergeleken bij hoe dumpsupers als Gekke Gerrit, Budget Food, Mega Food Stunter en Superdeal zich in dit nieuwe tijdsgewricht presenteren. En vooral waarmee. Restpartijen ‘zonder in te boeten op kwaliteit en veiligheid van etenswaren’, aldus de website Dumpsuper.nl die een online crash course dumpsupers geeft.
De dumpsuperklant kan het volgende verwachten: gebutste verpakkingen, bijna-overdatumpartijen, overschotten van seizoen-producten, partijen met verouderde etiketten en niet succesvol gebleken introducties. Etenswaren die anders zouden worden doorgedraaid, krijgen zo dus een nieuw leven. Net als bij zogenoemde dumpster divers die enkel in de afvalcontainer gedumpt voedsel eten. Wat de prijsdumpers onbedoeld zowel in naam als in assortiment een duurzaam randje verleent.
Dumpen lijkt hiermee het Nieuwe Retailen geworden. Want ook in andere verkoopbranches neemt het dumpen hand-over-hand toe. Zo is Action een voorbeeld van een succesvolle dumpcadeauwinkel. En net als bij die keten is gebeurd, verwachten de dumpsupers dat arm noch rijk zich zullen generen om fors te komen inslaan. Sterker nog: dat juist de hipcrowd er trots komt shoppen.
In september opent de eerste dumpsuper Gekke Gerrit in Amsterdam.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2014