Welkom in het discounttijdperk

Aten we allemaal net duurzame, faire, diervriendelijke en humane heilige boontjes, komt McDonald’s met de duivelse verleiding van het ‘1-euro-ontbijtje’. En wie kan die weerstaan? HEMA en Ikea zetten de trend van zo’n ontbijt-packagedeal met koffie, croissant, eitje en plakje ‘kaas’ voor de ondenkbare totaalprijs van 1 euro. Het bekeerde ons in één klap tot het bij Europese buren welbekende, maar hier tot dan niet-bestaande, fenomeen van uit ontbijten gaan. De Amerikaanse snackketen kopt nu (pas) de bal in.

Tja...

Tja…


We zijn en blijven een volk van kortingsjagers. Discounters doen het bij ons notoir goed. Maar toch zijn het geen Nederlandse, maar buitenlandse prijsvechters die nu de NL-markt lijken te hebben ontdekt en zelfs onder de prijsgrens van de twee notoire Duitse cheapsupers Aldi en Lidl – die in de ogen van velen toch echt de prijsbodem hadden geraakt – plek voor nóg lagere prijzen ondekten. Tegelijk komen er luxe, naar ambacht en traditie riekende, marktachtige concepten aan de bovenkant van de markt bij. Maar wie denkt dat er een nieuwe verzuiling à la de fifties van de vorige eeuw gaande is, heeft het mis. Want mocht het vroeger zo zijn geweest dat je óf voor The Stones was óf voor The Beatles, dat je óf bij AH kocht óf bij Dirk, tegenwoordig koopt de elite óók bij de Lidl c.s., om even later aan te schuiven in een topsterrentent.
In de mode is exact hetzelfde aan de hand: mensen staan niet alleen in de rij voor de peperdure braveburgerkloffies van Abercrombie & Fitch, maar even hard voor de cheapies van de nieuwste speler in Nederland aan de onderkant-van-de-modemarkt, Primark.
We zijn een volk in een spagaat. Als een ontbijtje maar 1 euro kost, móeten wij het hebben. Of het nu lekker is of niet, of we nu trek hebben of niet, of het nu duurzaam, fair of diervriendelijk is of niet. Een koopje=een koopje en als we dat laten lopen, zijn we een dief van onze eigen portemonnee. En wie wil dat nu zijn?
De rest van de dag doen/zijn we wel weer duurzaam, hoor. Echt. Zweer het je.