Van boon tot (tuigleren) schort

Chocolademakers The Mast Brothers in de New Yorkse wijk Brooklyn (waar anders?), droegen al een schort toen baristi nog zwoeren bij hoedjes, stijf gestreken overhemden en gilets. Ook Alexander McQueen was er vijf jaar geleden vroeg bij met zijn catwalk vol tuigleren slagersschorten. Wie anno nu een ambachtelijke uitstraling wil hebben, verruilt het ge-steven burgerhemd voor een handgesneden en -gestikt stug ambachtsmannenschort. Van barista tot (foodtruck)slager: de butchers uit de Scorsese-film Gangs of New York revisited.

Tuigleren schort met opgestikt worstlogo van early adopter Worst Wijncafé in 020; © Marjan Ippel

Tuigleren schort met opgestikt worstlogo van early adopter Worst Wijncafé in 020; © Marjan Ippel

Nog maar een paar maanden geleden schonk de barista de cappuccino bij Lot 61 Coffee Roasters aan de Amsterdamse Kinkerstraat gekleed in een wollen vest of roaring twenties-style maatcolbert. Nu wordt de koffie gezet in een schort van ruig canvas of stug denim. Baristakampioen 2014 Coen van Sprang van Bocca Coffee won zijn beker in een grof tuigleren schort, waar hij eerder in gilet meestreed. Ook Coen van Dijk, slager bij slagerij Yolanda en Fred de Leeuw in Amsterdam, droeg afgelopen Weekend van de Rollende Keukens een custommade tuigleren schort in zijn foodtruck Sla-gerei. Met ingebrande print van een forse slagersbijl. En early adopter Worst Wijn Café van Kees Elfring in Amsterdam had bij de opening twee jaar geleden al ruige leren schorten met opgestikt logo.
Vanwaar de switch van gilet naar schort? En dan het liefst één die dankzij grove gespen en riemen en ingebrande logo’s een gevoel van überruigheid geven? Alsof de dragers verwachten dat er bloed gaat vloeien?
Het lijkt te maken te hebben met een switch die als eerste bij baristi zichtbaar werd: van een precisieverwerker en genieter van het eindproduct, naar iemand die aan het begin van de productielijn staat en de hele lijn onder controle heeft.
Baristi reizen naar verre koffieplantages, om zelf de bonen mee te verbouwen, te oogsten, drogen en selecteren. Om koffieboer met de koffieboeren te zijn. Om vervolgens in Nederland de bonen ook zelf te branden. En dat willen ze uitdrukken in hun kleding. Ze zijn geen luxe eindafnemer die aan de zijlijn toekijkt, maar actieve producent. Ambachtsman, van bean to cup. Van boon tot schort.
Ook voor slagers (en worstwijncaféhouders) staat het schort voor vuile handen maken. Voor zelf onderdeel zijn van het productieproces, in plaats van enkel afstandelijke urban afnemer in dito kledingstukken.
Nouveau ruig meets Gangs of New York.