Toast: De Nieuwe Smaak van 2015?

Niet alleen de Horecava toont elk jaar in januari de ‘nieuwste’ tendensen in de mainstreamhoreca. Ook in het buitenland zijn horecabeurzen nogal eens een toonbeeld van doorsneehip. Toch vallen ook daar verrassingen te spotten. Zoals op de Winter Fancy Food Show 2015 in San Francisco, waar een nieuwe smaak in o.a. thee en chocolade werd gepresenteerd: Toast.>>>>

Huisgeroosterde toast van ambachtelijk bakker Paul Année's desembrood met boter; © Marjan Ippel

Huisgeroosterde toast van ambachtelijk bakker Paul Année’s desembrood met boter; © Marjan Ippel

In de Foodlingo Bijbel schrijf ik over de opkomst van artisanale toast, geserveerd in een zogenaamde toastbar waar dikke plakken zelfgebakken brood zorgvuldig worden geroosterd en van een dikke laag boter en variabel beleg voorzien. In toasthoofdstad San Francisco – goed voor heel wat startups in foodtrends – echt een dingetje. Maar inmiddels ook in de rest van Amerika. In bars, restaurants, lunchtenten én foodglossy’s als Bon Appétit, die volop recepten voor dikbelegde toast geven. En dat is toch net iets anders dan onze tosti.
Het roosteren van brood geeft een specifieke geur en smaak die je er uit duizenden uitpikt. Vandaar dat de omschrijving ‘toast’ in wijnlingo prominent aanwezig is. Zo duidt een toastgeur op het rijpen van wijn in nieuw eiken. Chardonnay is zo’n wijn die nogal eens het predicaat ‘toasty’ krijgt.
Toast is een geur die huizen doet verkopen en moeilijke eters acute trek doet krijgen. Brood roosteren is dé manier om duurzaam van je broodoverschot af te komen. En nu brood sinds de nieuwste medisch-wetenschappelijke onderzoeken weer in de rehabilitatie zit, staat toast niets meer in de weg om culinair door te breken.
Niet zo heel vreemd dus dat iemand op het idee kwam om toast – de smaak en geur van geroosterd brood – ook toe te passen in ijs, koffie of likeur. En dat is precies wat de Winter Fancy Food Show 2015 in San Francisco toont. De smaak ‘toast’ wordt er zelfs als een van dé foodtrends voor 2015 gepresenteerd. Naast hyperdonkere chocolade en zeewier.
Theeproducent The Republic of Tea introduceert er de Cinnamon Toast Tea. En B.T. McElrath Chocolatier in Minneapolis brengt chocoladerepen in de smaak Buttered Toast. En dan niet met een fabrieksmatig ontwikkelde geur en smaak. Nee, de chocoladeboer roostert brood van een lokale ambachtelijke bakker en drenkt dat, besmeerd met veel gezouten lokale boter, in melkchocolade.
Volgend jaar op de Horecava?

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2015

Lees ook: Upstreet & Flexpats: Foodtrends 2015