Theelabeltjeswijsheden

Vreemd eigenlijk. Voedselfabrikanten trekken blijkbaar hun kopers liever met onzin over de koopstreep, dan met het enige waarmee je een klant überhaupt zou móeten verleiden, namelijk kwaliteit. En dus plaatst Pickwick ‘diepe’ teksten op z’n theelabeltjes die moeten aanzetten tot een ‘warm’ gesprek bij de zakjesthee.

Zou jij thee kopen vanwege een labeltjeswijsheid?

Zou jij thee kopen vanwege een labeltjeswijsheid?

Het merk Yogi-tea begon er ooit mee. En je zou kunnen zeggen dat het bij deze ayurvedische theeproducent nog zinvol was. Immers, ayurveda is de leer/kennis/wetenschap van het leven, waarbij eten en drinken worden gezien als medicijn.
Bovendien, niet onbelangrijk, toen Yogi-tea nog niet door een Amerikaanse multinational was ingeslikt, waren alle medewerkers ook daadwerkelijk yogi en hielden ze zich aan wat ze preekten.
De teksten op het Yogi-theezakje zijn daar een afspiegeling van. ‘Meditation is the medicine of the mind,’ bijvoorbeeld.
Maar een goedkope theezakjesproducent zou zich beter kunnen richten op het verbeteren van de kwaliteit van z’n theegruis. Of anders op de voortdurende verbetering van de leefomstandigheden van z’n theeboeren. Op de verduurzaming van z’n keten (bij rankabrand.nl vertoont Pickwick een zesjesmentaliteit). Op de vermindering van ad-ditieven in z’n smaakjesthee. Op de vermindering en verduurzaming van z’n verpakkingsmateriaal.
Op, kortom, alles behalve met labeltjeswijsheden à la ‘Zing je weleens onder de douche?’ te strooien als er geen nieuws te melden valt.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2015

Lees ook: Look who’s Talkin’ Food®