Jarenlang wordt-ie al verwacht, verkondigd en voorspeld, maar nu lijkt de theerevolutie dan echt aangebroken. Theesalons en theehuizen in diverse staten van (non)hipheid openen hun deuren, trendhotels en -restaurants serveren afternoon teas, er zijn theefestivals, en ook cocktailbars doen aan thee. Bijvoorbeeld in de whistea. En theehuizen die specialiseren in thee-spijscombinaties, zoals Han Ting in Den Haag, zijn booming. Thee. Maar nu echt.
Typisch thee. Die laat zich niet opjagen. Zen enzo.
Al meer dan tien jaar geleden werd voorspeld dat thee ons land zou veroveren. Maar tot voor kort betekende dit vooral dat de zakjes steeds hipper oogden, maar de inhoud nagenoeg hetzelfde bleef: voornamelijk gruis met kruid- en fruitaroma’s (uitzonderingen daargelaten).
Early thee-adopters hielden met moeite hun hoofd boven water en zagen de razendsnelle ontwikkelingen in koffie met lede ogen en tegelijk hoop aan. Na koffie zou thee zijn opmars beginnen.
De koffiemarkt is inmiddels behoorlijk geëxplodeerd. Een paar jaar geleden poogden koffiebaristi zelfs thee mee te nemen in de booming koffiebarcultus, door ook thee te gaan schenken. Maar vaker vergeefs dan succesvol. Thee is namelijk geen product dat je er even bij kunt doen.
Net als voor koffie, heb je voor thee specifieke kennis nodig om het niet alleen op de juiste manier te zetten, maar ook succesvol in de markt te zetten.
Wat is er veranderd? Onder meer dat koffie over z’n hijgerigste mo-ment heen is en er ruimte ontstaat voor andere dranken, zoals thee.
Maar ook dat thee past in de gezondheidscultus die nog altijd niet verslapt. Ook al is koffie het afgelopen decennium gezuiverd van de meeste blaam, thee treft zelfs geen enkele gezondheidsblaam, bewees ook de nieuwe Schijf van Vijf. En Japanse groene matchathee, bijvoorbeeld, wordt op handen gedragen door vegans (vooral in een vegan matcha latte).
Eindelijk ontdekt men daarnaast dat thee op elk moment van de dag in allerlei gedaantes kan worden gedronken, koud, warm, mét en zonder alcohol, in de horeca, thuis en on the go, chic tijdens een afternoon tea, zowel als cool in de whistea (icetea met whisky).
En dat er minstens zoveel verschillende theebereidingen zijn als koffiebereidingen – koudgezet, drip, infusie…
Maar misschien wel de belangrijkste reden: het besef dat thee en food heel goed samengaan. Er wordt weliswaar vooral in het buitenland ook volop geëxperimenteerd met koffie-spijscombinaties, maar veel combi’s beperken zich vooralsnog tot koffie met zoetigheid.
Terwijl thee keer op keer bewijst perfect samen te gaan met zowel zoet als hartig, zuur als umami. Thee doet daarin niet onder voor wijn, zoals theelanden vanouds al hebben bewezen. Extra fijn voor iedereen die minder alcohol wil drinken.
En laten nu de nieuwste teabars – van Té Company in NYC tot Formocha Tea & Comfort Food in Amsterdam – juist dat mixaspect benadrukken met hartige hapjes variërend van onigiri tot aardappeltortilla. Enkel een koekje bij de thee? Welnee!
Tot slot: kunnen veel mensen niet slapen na een ferme bak koffie, de meesten hebben dat niet of minder met thee. En daarom past thee binnen de 24-uurs horeca-economie waar we duidelijk naar op weg zijn, van ‘s morgens cocktails slurpen tot ‘s nachts ontbijten. Met thee.
© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2016.
Lees ook: New school luxe.