Rijzend brood

Vergat ik in mijn vorige blog over chefbakkers het ge-wel-di-ge desembrood te vermelden dat ‘bakkerij’ Restaurant AS aan zijn Amsterdamse achterdeur verkoopt! Op een ander verschijnsel wees Twittervriend @Wetailer me: de thuisbakker. Jaren geleden schreef ik al over Weekendbakery die op zaterdag en zondag vanuit huis zelfgebakken brood verkoopt. En de Rotterdamse microbakkerij ‘De Ondergrondse’ die op mijn Wilde Markt stond, bakt normaal voor zijn eigen buurt brood van lokaal verbouwde en gemalen meelsoorten. Maar de distributie-methodes verfijnen, aldus @Wetailer.

Desembrood van bakkerij Restaurant AS, Amsterdam; © Restaurant AS

Desembrood van bakkerij Restaurant AS, Amsterdam; © Restaurant AS

Ook in Engeland komt na de huisbrouwer, de microbakker op. Max van The Dusty Knuckle bakt zijn broden bijvoorbeeld ‘s nachts op de restwarmte van zijn buurtpizzeria. Al zeker vijf jaar eerder begon Kerstin Rodgers alias Ms. Marmitelover – de latere chef van huiskamerrestaurant The Underground Restaurant en mijn lichtend voorbeeld met betrekking tot de Underground Boerenmarkt – met de verkoop van brood aan de eigen huisdeur. Ze plakte simpelweg een briefje op haar woonkamerraam als ze weer vers brood te koop had.
@Wetailer wijst op de distributiewebsite Doughbies uit San Francisco die het thuisbakkers een stuk gemakkelijker maakt om klanten te bereiken. Doughbies noemt zichzelf de grootste lokale bakker ter wereld en verbindt kopers met bakkers, zoals eerder al websites als Thuisafgehaald deden met kokers en eters.
Met brood gaat het al net als met vlees: hoe meer de algehele teneur lijkt te zijn dat er met die producten geminderd moet worden, hoe meer er een kwalitatief hoogstaand tegenoffensief wordt ingezet. Kijk alleen maar om on je heen op de talloze foodtruckfestivals.

Op woe & vrij 11-15u verkoopt restaurant AS brood aan de achterdeur.