Prada bewijst: Food=Fashion!

In Milaan gaan food en fashion al jaren hand in hand. Rond de Via Monte Napoleone scharen de modekoningen zich vanouds naast de horecaklassiekers. En zo niet, openen ze gewoon hun eigen horeca next door. Of ze kopen de gerenommeerde klassiekers simpelweg op en meten ze een nieuw outfitje aan. Van de door Wes Anderson ingerichte Bar Luce tot Caffè Cova sinds 1817 en Pasticceria Marchesi sinds 1824: food=fashion!

Pasticceria Marchesi sinds 1824, Milaan; © Prada

Pasticceria Marchesi sinds 1824, Milaan; © Prada

Welke fashionista heeft niet haar eerste stappen in de wereld van de luxe modemerken gezet door de aankoop van een lippenstift of een parfummetje? Voor een spaarbaar bedrag geven deze items de fashion teen een luxegevoel en het idee er toch bij te horen, zolang ze zich nog geen écht kledingstuk kan veroorloven.
Maar tijden en teens veranderen. En de gemiddelde fashion teen besteedt heel wat uren en euro’s in de horeca. Liefst in plaatsen waar ze zien en gezien kan worden met de nieuwste aanwinsten.
En dus openden luxe modemerken in de afgelopen decennia hun eigen restaurants, clubs en café’s next door. Van Cavali tot LVMH (Louis Vuitton & co.). Die laatste liet vorig jaar de Amerikaanse filmregisseur Wes Anderson het interieur van de nieuwste Milanese aanwinst, Bar Luce, ontwerpen.
Maar Prada en opnieuw LVMH gaan nu nog een stapje verder. Het Italiaanse modehuis sinds 1913 en het Franse sinds 1854 kochten onlangs al even historische Milanese horeca op. Zo tastte LVMH in de buidel voor Caffè Cova (sinds 1817). En stapte Prada in het uit 1824 stammende Pasticceria Marchesi. In tegenstelling tot Caffè Cova waar alles onaangetast bleef, kreeg Marchesi een flinke klassiek-modische interieurupdate.
De voortdurend fluctuerende nieuwste modes worden zo gepaard aan standvastige eeuwenoude klassiekers, zowel qua aanbod als uitstraling. En dat is minder paradoxaal dan het op het eerste gehoor mag klinken. Immers, de modehuizen zelf zijn ook al van een respectabele leeftijd en nog altijd en vogue.
De modehuizen bewijzen: Food=Fashion!

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2016

Lees ook: Gespot: Pindakaaswinkel.