London-upon-market

Londen is altijd een stad van markten geweest. Markten als Portobello, Borough, Spitalfields en Broadway zijn er minstens zo bepalend voor het stadsbeeld als de Theems. Maar de laatste jaren nog net een beetje meer. Ze worden meer culi. Meer indie. Kleinschaliger. Minder commercieel. En creatiever. Juist kleine nieuwkomers à la London Fields Schoolyard Market zijn vaak de bakermat voor culinaire innovaties.>>>>

London Fields Schoolyard Market: Een heel nieuw gebruik van het schoolplein; © Marjan Ippel

London Fields Schoolyard Market: Een heel nieuw gebruik van het schoolplein; © Marjan Ippel

Toen de toeristentrekker Borough Market met zijn pittoreske vlees-, vis-, kaas- en worststallen een paar jaar geleden wat al te commercieel werd, verzamelde een aantal ontevreden kraameigenaren zich op een nieuwe locatie iets verderop onder de treinbogen van Maltby Street.
Maltby Street Market werd een oase van indie marktkramen en eigenwijze chefs die er naar hartelust experimenteren met nieuwe smaken. Onder hen Fergus Henderson van indie restaurantketen St. John. Toen ik de markt drie jaar geleden in zijn opstartstadium bezocht, was-ie vooral nog upcoming (lees: vrijwel leeg). Inmiddels kraakt ook deze markt in zijn voegen. Londen is een marktstad.
Geen markt in Londen of er ontstaat op een gegeven moment een off-market versie in de buurt. Waar de sfeer en het aanbod niet platgetreden zijn door het commerciële succes en waar dankzij de lagere markttarieven nog plaats is voor durfexperimenten.
Zo ontstond een paar jaar geleden om de hoek van de populaire Broadway Market een nieuw weekendinitiatief op een wel heel bijzondere locatie: het schoolplein van basisschool London Fields. Een schoolplein is een perfecte plek voor een kleinschalige markt: het ligt in het weekend braak en is meestal ommuurd of in ieder geval beschut, met daardoor een instant intieme sfeer. Bovendien zijn de groeimogelijkheden beperkt, wat de kans op banalisering en commercialisering verkleint.
De London Fields Schoolyard Market groeide in vier jaar tijd van nul naar 35 stallen. Stuk voor stuk aanbieders van innovatief streetfood. Zoals de kraam van Mr. Musubi, waar sinds vorig jaar flame-seared onigiri (‘rijstballen’) worden geserveerd. The Frenchie verkoopt er haar duck confit-in-brioche en Mission Mariscos maakt vistaco’s.
Valt een streetfoodgerechtje op een experimentele markt als deze in de smaak bij het voorlijke publiek, dan is het een kwestie van tijd vóór je het in het binnen- en zelfs buitenland gekopieerd ziet.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2015

Lees ook: Surf ‘n turf met beenmerg.