Lang leve de middenmoot

De laatste jaren hoorde je dat de retail- en horecawereld in de toekomst nog maar twee categorieën zou kennen: óf stinkend goedkoop óf stinkend duur. Daartussen zou alles worden verschroeid. Er werd daarbij gewezen naar de komeetgang van dumpzaken als Action, én de komst van hyperdure hotels en warenhuizen à la Haussmann. Toch blijkt niets minder waar. Het is juist de jarenlang verwaarloosde middensector waar nu niet alleen de spannendste dingen gebeuren, maar ook de groei zit. Oók in de horeca.

C restaurant Amsterdam: hoge kwaliteit, lage drempels; © Marjan Ippel

C restaurant Amsterdam: hoge kwaliteit, lage drempels; © Marjan Ippel

Het is maar één voorbeeld: de vandaag uitgereikte Michelin-sterren. Terwijl de groei aan de bovenkant ten opzichte van vorig jaar vrijwel volledig is afgekalfd – op één nieuwe tweede ster na – deden eensterrenrestaurants goede zaken. Maar meer nog doen restaurants met een bib gourmand het goed.
Nederland telt inmiddels 133 zaken met zo’n ‘bib’, waar je voor een redelijke prijs een kwaliteitsmaaltijd krijgt.
Dat juist die sector bloeit, werd ook benadrukt door niemand minder dan driesterrenhouder Jonnie Boer die tijdens de Michelin-bijeenkomst aangaf dat je nu ook bij de middenmoot in Nederland goed eet.
Na jarenlang als een groupie achter elke nieuwe hamburgertent te zijn aangerend, is onze zucht naar fast vlees inmiddels behoorlijk bevredigd. Niet dat we compleet van de snelle hap afgaan; net zomin als we stoppen met sparen voor die ultieme gastronomische ervaring in een toptent. Maar daarnaast willen we méér dan enkel een ruig decor en dito service om onze fast hap naar binnen te werken. Óf een afbetaalregeling in twaalf termijn om de restaurantrekening te kunnen voldoen.
Elegantie en verfijning; maar tegelijk betaalbaar, toegankelijk en persoonlijk: dat is de nieuwe middenweg. Best of both food worlds.
Om die reden zitten laagdrempelige, maar hoogkwalitatieve zaken als Choux, Kaagman & Kortekaas, restaurant C, Daalder en ongetwijfeld ook het binnenkort te openen Breda (alle in Amsterdam) dagelijks vol. Zij verbinden op succesvolle wijze hoge ambities, smaken en kwaliteit met lage prijzen en drempels tot een snobvrije middensector waar het prettig toeven is.
De waarheid in het midden.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2015

Lees ook: Burgerlijk? C’est cool!