Koopgoot 2.0 vs Brooklyn-kloon

Rotterdammers gaan prat op hun opgestroopte-mouwen-mentaliteit – ‘Nie lulle, maar doen!’ Amsterdammers zijn trots op hun Amsterdammer-zijn, welk feit hen alleen al tot middelpunt van de wereld maakt; ook al durfde De Speld laatst het tegendeel te beweren. Deze week opende in 010 de Markthal, een megalomaan project rond het thema ‘goed eten, elke dag’. Volgende week soft-openen in 020 de Foodhallen: Brooklyn aan het Bellamyplein. Een vergelijking.

Het Markthalhoge kunstwerk van Arno Coenen; © Marjan Ippel

Het Markthalhoge kunstwerk van Arno Coenen; © Marjan Ippel

Tegen de crisistijdgeest in realiseerde Rotterdam aan het Blaak met opgestroopte mouwen een door stadsgenoot Winy Maas van architectenbureau MVRDV ontworpen kathedraal voor ‘goed eten, elke dag’; inclusief een halbrede fresco van kunstenaarsduo Arno Coenen en Iris Roskam. Een miljoenenproject met als doel de Rotterdammer weer in contact te brengen met zijn lokale voedselproducenten. Veel lokale producenten kom je er echter niet tegen. Een project als dit met ruim 1200 parkeerplaatsen onder en een paar honderd luxe appartementen boven de markt heeft nu eenmaal grote financiële partijen nodig om de boel rond te breien. Partijen die er maar wat graag geld voor over hebben om te mogen aanleunen tegen het imago van ‘goed eten, elke dag’: Albert Heijn, ETOS, Gall & Gall, De Tuinen, Délifrance en Leonidas, bijvoorbeeld. Als er nu al zulke vrije interpretaties worden gehanteerd aangaande het eigen uitgangspunt, lijkt de vraag of de Markthal over een jaar een tweede koopgoot zal zijn geworden, minder hypothetisch dan nu in de eerste euforie wordt gedacht.
Dan Amsterdam. Amsterdams knuffelrestaurateur van industrieel erfgoed, Van Stigt, pakte de oude tramremise aan het Bellamyplein in West zorgvuldig en terughoudend aan. Met respect voor het cultureel erfgoed, zoals dat heet. Naast een hiphotel, bibliotheek, filmzalen en werkplaatsen komt er in de nouveau-ruige ruimte een hal vol kleine ambachtelijke voedselproducenten met de nadruk op hip vlees. Alles in de beste Brooklyn-hipstertraditie. Wie de lijst deelnemers ziet, vermoedt dat de ballotagecommissie een tattoo en/of baard als voorwaarde voor deelname stelde.
Maar het aantrekken van kleine ambachtelijke producenten is, in tegenstelling tot in Rotterdam, wel gelukt. Alleen, tegen welke prijs? (Letterlijk.) Het gevaar in deze Brooklyn-kloon is namelijk nu juist dat er een onoverbrugbare kloof ontstaat met de aangrenzende kleurrijke Ten Katemarkt. Waar Rotterdam niet zit te wachten op een tweede koopgoot, zit Amsterdam(-West) niet te wachten op een elitaire gated foodcommunity.
Oftewel: mouwen opstropen! Ook gij, Amsterdam!

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2014