Koffie Weer Alledaags

In maart vindt weer het jaarlijkse Amsterdam Coffee Festival plaats. De dagen van de Echt Grote Ontwikkelingen in koffie lijken achter ons te liggen. Of valt er na de specialty coffee, direct trade- en duurzaamheidsprogramma’s, cocktails en gerechten met koffie, en koffie-spijscombi’s nog wat te pionieren? Jazeker, in alledaagsheid.

Alledaags goede koffie; © Marjan Ippel

Alledaags goede koffie; © Marjan Ippel

Jaren was koffie, of liever specialty coffee, het hipste waar je mee kon worden gezien. En we wílden ermee worden gezien. Met customized bekers in customized fietskratten met ingebouwde koffiebekerhouders.
En vooral op Instagram, waar shotjes van sierlijke latte art en flat whites duizenden likes opleverden. Maar Instagram c.s. lijken wat latte art-moe.
En intussen kregen tientallen indie koffietentjes en hun barista’s een wake-up call. Namelijk dat als het hipsterstof eenmaal is opgetrokken het heel moeilijk blijkt om een boterham te verdienen met een kop koffie waarvan het zetten, inclusief latte art, telkens weer een paar minuten kost.
Tel daarbij op dat menig flexwerker/koffiekraker op één kop koffie en een heleboel gratis kraanwater en dito Wifi een halve tot hele dag een zitplaats in de zaak bezet houdt, en je begrijpt waarom veel koffietentjes het moeilijk hebben.
Betekent dit dat de hoogtijdagen van de ambachtelijk versgeroosterde single origin kop specialty coffee voorbij zijn? Of die van de barista? Nee. Maar het betekent wel dat wie rendabele koffiehoreca wil neerzetten, het anders moet aanpakken.
En dat is dan ook wat we zien gebeuren. Enerzijds komen er meer (lokale) branders – zoals Stooker en Friedhats in Amsterdam – die geen eigen koffiezaak meer hebben, maar zich enkel nog toeleggen op het roosteren en het op maat leveren van specialty coffee aan de horeca.
En dan niet alleen aan koffiezaken pur sang. Maar juist ook aan bredere horeca en zelfs semi-horeca als yoga- en sportscholen, bedrijfs- en sportkantines en treinstations. De branders denken met elke klant mee over een rendabele manier om overal kwaliteitskoffie te serveren.
Anderzijds breiden indie koffiezaken hun aanbod uit. Al een paar jaar verkopen ze ook zoetigheid voor bij de koffie. Maar daarmee misten ze nog altijd een groot stuk van hun potentiële klandizie (zoethaters zoals ik, bijvoorbeeld). Maar ook op andere momenten van de dag dan pakweg de ochtendkoffie.
Daarom serveren koffietenten nu vaker ook hartige brunchgerechten en zelfs avondmaaltijden. Met natuurlijk een goede kop koffie ernaast.
In Den Haag heb je Capriole Café, en in Rotterdam zit Aloha met als veelzeggende ondertitel ‘Bar Restaurant Koffie Terras Stadspark’. In Parijs serveert een van de beroemdste koffietentjes, Ten Belles, al tijden ook ontbijt en lunch. Maar eind vorig jaar opende het een tweede zaak: Ten Belles Bread. Inderdaad. Nog altijd met koffie, hele goede koffie. Specialty coffee. Maar in de naam is de nadruk verschoven naar brood. En in de zaak ook. Brood met koffie.
Om een boterham te verdienen, moeten koffiezaken een boterham serveren. Op z’n minst. Met hele goede koffie on the side.
Het is dan aan de branders om niet alleen koffietentjes, maar alle mogelijke horeca van goede en passende koffie te voorzien voor elk moment van de dag. Alledag.
Zo wordt koffie, specialty coffee, van speciaal weer alledaags. En dat is een goede zaak.

Amsterdam Coffee festival, 10 t/m 12 maart 2017, Westergasfabriek Amsterdam.

© Tekst & Beeld: Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2017

Lees ook: Paris sur mer