Koffie is De Nieuwe Cola

Het gaat niet goed met de frisdrankindustrie. In onze gezondheidsdrift drinken we steeds minder suikerhoudende drankjes. En dan is er nog die (dreigende) sodatax die roet in het fris gooit. Tijd voor de sodagiganten om elders hun kamp op te slaan. Koffie wordt juist meer en meer gedronken, met dank aan de third & fourth indie coffee wave. Eureka! Koffie is De Nieuwe Cola.

Verse ijskoffie; © Marjan Ippel

Verse ijskoffie; © Marjan Ippel

Pepsico probeert z’n verlies te compenseren met ‘gezonde’ snacks en koolzuurvrije drankjes. En het noodlijdende Coca Cola dat al flink in de smaakwatertjes (denk: Chaudfontaine) en k&k ijsthee zit, mikt nu ook op de k&k koffiemarkt, aldus Business Insider UK.
Er blijkt namelijk een recht evenredig verband te bestaan tussen de val van de één en de groei van de ander.
Stond de gemiddelde Amerikaan (en die niet alleen) tot voor kort op met cola, en zaten er in de rest van de dag nog een paar vaste cola-momenten, nu grijpt-ie naar koude of warme koffie. De rijen voor de koffiebarretjes spreken boekdelen.
En daarom gaat Coca Cola de k&k koffiemarkt overspoelen met gebottelde koude koffie.
Of het heel verstandig is van Coca Cola, met die alsmaar stijgende koffiebonenprijzen? Nou ja, suiker is een goedkope smaakvervanger. Oeps.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2016

Lees ook: Na wijn ook thee uit Georgië.