Foodtrends 2019: #3 Techfood

In 2018 kwam de foodtechvolutie goed op stoom. We lieten boodschappen, verse vis, brood en warme maaltijden via apps (en in Finland drones) thuisbezorgen, verruilden plastic rietjes voor onder andere eetbare, en Amsterdams hotel QO opende met een led-verlichte kas op de 23e etage, waar dagelijks wordt geoogst voor eigen gebruik in gerechten en cocktails. Krijgen we in 2019 nog meer foodtech? Deel #3 in een Talkin’ Food®-reeks over de foodtrends voor 2019: Techfood.

Hoe blijft bezorgfriet in de bezorgtas knapperig? © Marjan Ippel

Hoe blijft bezorgfriet in de bezorgtas knapperig? © Marjan Ippel

Voor wie geen disclaimers leest: Trends, ook foodtrends, zijn geen verzinsel van trendwatchers of self fulfilling prophecies, noch worden ze gespot in glazen bolletjes. Trends zijn doorgaande ontwikkelingen in de wereld die ertoe leiden dat we ons anders gaan gedragen, kleden, vervoeren en ook voeden. Ze hebben geen THT t/m 31 december van een bepaald jaar.

Technologische vindingen beheersen en sturen vrijwel elk aspect van ons leven. Maar jarenlang was technologie in food voor velen een vies woord. Het draaide immers allemaal om back to basics – ambacht, authenticiteit, traditie, natuur(lijkheid) en oude waarden die door technologische ontwikkelingen allemaal in het gedrang zouden komen. Er was een kamp ambacht en een kamp tech. Beide kampen bestreden bijvoorbeeld elkaars opvatting hoe in 2050 9 miljard mensenmonden kunnen worden gevoed.

Bespoke gewassen

Het is dankzij visionaire chefs als Dan Barber van restaurant-boerderij Blue Hill at Stonebarns in de Amerikaanse staat New York dat technologie, ambacht en natuur elkaar steeds meer de hand reiken. Al jaren denkt hij samen met hi-tech bedrijven en wetenschappelijke instituten erover na hoe het wereldvoedselprobleem aan te pakken. En met behulp van hi-technologie laat Barber zijn eigen biologische producenten duurzaam, efficiënt, ambachtelijk en natuurvriendelijk telen.

In 2018 startte Barber een nieuw programma, waarvan we in 2019 meer zullen horen: samen met een agrarische universiteit ontwikkelt hij nieuwe bespoke gewasvarianten – ooit een echte no-go in kamp ambacht. Nu laat hij zijn producenten voor zijn eigen restaurant minuscule pompoentjes kweken, een diepzoete tomaat, een speciaal graan voor zijn huisgebakken brood, en wordt er weer volop een tot voor kort op uitsterven na dode maissoort geteeld. Al deze bespoke gewassen worden biologisch gekweekt puur om de smaak. En binnenkort kunnen ook andere chefs verzoeknummers aanvragen voor eigen bespoke gewassen.

Cobots

Dan Barber is niet de enige die hi-technology omarmt om juist de authentieke, ambachtelijke, natuurlijke gewassen, producten en teelwijzen in stand te houden en te verbeteren. Kamp ambacht en kamp tech slaan de handen ineen voor een betere, duurzame wereld, waar het eten eerlijk verdeeld is. Hoewel soms ook vooral voor een betere smaak of smaakbeleving.

Ambachtelijk gezette drankjes zoals Fizzics cold brew koffie worden verpakt in hi-tech blikjes die via een knopje onderaan in luttele secondes ijskoud worden, waardoor een ijskast overbodig wordt en de ambachtelijke kwaliteit en smaak behouden blijven: chilled on demand. Het Duitse hi-tech merk Kukki verkoopt flesjes met daarin ‘verse’ cocktails met vers fruit én traag smeltende ijsklontjes. Kukki belooft voor 2019 ook met een aantal hi-tech revoluties in diepvriesmaaltijden te komen.

In Shanghai en San Francisco zetten zogenaamde cobots (collaborative robots) koffie en maken ze bespoke cocktails, exact naar de smaak en wensen van de gast. En altijd precies hetzelfde, keer op keer dat de gast terugkomt. Die kan zelfs van tevoren via een app haar bestelling opgeven. Ook espresso-apparaten worden na een zwaar ambachtelijke periode weer full-automatisch, eventueel bediend via een app, daarmee de barista tot gast-m/v bevorderend.

Food=Dating

Over apps gesproken, zeker in food leiden ze ons hele bestaan en zelfs liefdesleven: Supriseat is een reserveerapp met dating-elementen, net als de vacature-app Onjobs. Domino’s Pizza laat gasten zelfs echt daten via de nieuwste app die mensen matcht op basis van hun toppingvoorkeuren. Liefde gaat immers door de maag. Food=Dating.

Er zijn apps waarbij je een restauranttafel weer reserveert via een warme menselijke stem, in plaats van via een onpersoonlijke invuloefening. En dat zónder dat je een mens van vlees en bloed aan de lijn hebt. En de tientallen apps waarmee je overdatum of overgebleven producten en maaltijden tegen korting kunt kopen, zijn nog maar het topje van de app-berg die in 2019 alleen maar hoger wordt.

Knapperige bezorgfiet

Bezorgdiensten als Deliveroo gebruiken big data om precies dat aan te bieden wat een bepaalde doelgroep in een bepaald gebied op een bepaald moment van de dag wenst te bestellen. Deze zogenoemde data driven technology kan bijvoorbeeld ook helpen in de strijd tegen voedselverspilling. Zoals de eerste veganistische snackmuur Health Food Wall in Amsterdam liet zien, die in 2019 in diverse zorginstellingen haar luikjes zal openen.

Stockon brengt een no-waste brood op de markt dat ook smakelijk en goed blijft na invriezen dankzij een speciale techbehandeling. En Hot2Home ontwikkelde bezorgfriet in een speciale bezorgtas, waardoor de met een laagje behandelde friet gegarandeerd knapperig met de bestelfiets afgeleverd wordt.

Albert Heijn gaat in 2019 kleine batches boodschappen en ook warme maaltijden laten bezorgen via de Deliveroo-app. En de al veel langer verwachte hydroponics groente- en kruidenkassen in supermarkten worden een feit, naar voorbeeld van Berlijn. Restaurants evolueren in superants: restaurant + supermarkt = superant.

Het terugdringen van plastic verpakkingen en serviesgoed staat in 2019 opnieuw hoog op de agenda. Met dank aan alternatieve hi-tech oplossingen waarmee bijvoorbeeld vers voedsel ook zonder plastic hoesje lang bewaard kan worden.

Hi-tech en ambacht, samen in één kamp: kamp toekomst.

Verse cocktails + ijsklontjes in een flesje

Verse cocktails + ijsklontjes in een flesje

Fizzics self-chilling can

Fizzics self-chilling can

Dit is deel #3 in een reeks over de foodtrends van 2019.
Lees ook deel #1: Circulair Gezond en deel #2: Ethisch Deluxe.

Tekst & beeld: © Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2018-2019. Beeld Fizzics: © 7-Eleven.

Teksten en beelden mogen uitsluitend worden overgenomen na toestemming door en onder vermelding van Marjan Ippel en Talkin’ Food®.