Foodtrends 2018 #1: Eatertainment

2017 was op z’n zachtst gezegd een woelig jaar. Met dank aan o.a. #Brexit, Trump & een op hol geslagen klimaat. Vegans, All-nighters, Foodnomades & goth lattes drukten hun eet- en drinkbare stempel op het bijna afgelopen jaar. Hoe zit dat met 2018? Deel #1 in een Talkin’ Food®-reeks over de foodtrends voor 2018: Food=Eatertainment.

Eatertainment: Beaujodisco bij Bar Centraal in 020

Eerst de jaarlijkse disclaimer: Foodtrends beginnen niet op 1 januari van het nieuwe jaar. Noch hebben ze 31 december als uiterste houdbaarheidsdatum. Foodtrends deinen over de jaargrenzen heen mee op de golven van maatschappelijke, sociale, economische en culturele ontwikkelingen. Als lichtboeien in een zee van veranderingen.

#1 FOOD=EATERTAINMENT

De democratisering van uit eten gaan bereikt zijn voltooiing. Op restaurant gaan doen we nu vaak, veel en verschillend. Was het eten op het bord daarbij jarenlang op zich voldoende entertainment, nu willen we méér.

We willen én topkwaliteit (ook in junkfood) én genieten én vooral fun: de freakshakes van 2017 en de cat cafés van daarvóór waren nog maar het begin.

Afgekeken van Japan en andere Aziatische landen waar eten en entertainment traditioneel hecht verstrengeld zijn, krijgen ook wij hier dankzij de game-generatie voor wie volwassen worden geen dwingend doel meer is, meer fun in totaalhorecaconcepten. Zoals in de opkomende zelfbenoemde sociale clubhuizen met speelautomaten, restaurants, bars, privé karaokekamers, nachtclubs en soms zelfs 24/7 eatertainment.

Voorbeelden van deze game-ificatie van de horeca zijn de Amsterdamse Chin Chin Club, De School, TonTon Club, Skate Café en Píta van de jongens van restaurant Breda in Club Claire.

Daarnaast beleven we (letterlijk) de Grote Terugkeer van de Tafelbereiding, liefst met flink wat vuur. Zoals in Le Coucou in NYC waar de baked Alaska aan tafel in de fik gaat. Of Prune, ook in New York, waar de ober de ‘Turkish disco pistachios’ op een zouthoopje voor je op tafel legt en vervolgens met anijsbrandewijn in de hens zet: hyper locally roasted pistachenoten. Maar ook in Amsterdam, waar gérant Kees Neve in restaurant Bodon o.a. canard à la presse en crêpes Suzette aan tafel bereidt.

Bar Centraal in Amsterdam viert intussen de jaarlijkse komst van de beaujolais nouveau naturel met een fun beaujo-disco. En champagnemerk Ruinart organiseert VR (Virtual Reality) experience diners.

Omakase-restaurants waaien eindelijk over uit Japan, waarbij de gast aan de toog zit en de kok letterlijk op z’n vingers kijkt bij het maken van een table d’hôtes-maaltijd. Vanaf januari bij restaurant 212 in Amsterdam van ex-tweesterrenchef Richard van Oostenbrugge.

Naast natuurlijk het groeiend aantal restaurants dat alle gerechten bereidt in de prominent opgestelde houtoven, terwijl bijvoorbeeld op de muur een speelfilm wordt vertoond of op het micropodium een bandje speelt, zoals bij FC Hyena in Amsterdam.

Hoe dan ook: Food=Fun!

Dit is deel #1 van een reeks over de foodtrends van 2018.

Tekst: © Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2017-2018 | Beeld: Bar Centraal.

Teksten mogen enkel worden overgenomen na toestemming door en onder vermelding van Marjan Ippel en Talkin’ Food®.

Lees ook: 2017: All-nighters & Altofoods. Nog even actueel als toen.