Foodlingo: Superant

Kijken we veel en vaak naar New York – en ook steeds meer naar London – voor what’s hot in de restaurantwereld, de blik is gericht op Azië voor de nieuwste retailontwikkelingen. Eén daarvan is de superant, een hybride vorm tussen de supermarkt en het restaurant. De ultieme blurring? Of toch iets anders?

Eten met je supermarktkarretje bij Eataly Roma; © Marjan Ippel

Eten met je supermarktkarretje bij Eataly Roma; © Marjan Ippel

Nu kennen we de superant natuurlijk al langer. Want ook al heette het toen nog niet zo, het in 2004 in de stad Alba ontwikkelde Italiaanse slowfood winkel- en eetconcept Eataly is niet veel meer dan een chique en dure superant. Eén die al jaren succesvol de wereld rond gaat, met tot nog toe helaas een grote boog om Nederland heen.

ReWe

Probeerde de Duitse supermarktketen ReWe een aantal jaren geleden nog tevergeefs een supermarktrestaurant uit, nu is ze bijvoorbeeld in Keulen terug met een soortgelijk concept onder de naam ReWe Richrath: een foodhal-annex-superant die het wel goed lijkt te doen.

Vacuüm

Het supervacuüm in Nederland wordt in eerste instantie opgevuld door Supermarktketen Jumbo. Onder andere met haar strategische aankoop van restaurant La Place uit de failliete inboedel van V&D. In tweede instantie zal zeker ook Albert Heijn niet achterblijven, zelfs al ontkent deze vooralsnog plannen in die richting te hebben. En het zou niets verbazen als ook Lidl haar gedachtes laat gaan over een supermarktrestaurant op de winkelvloer.

Grocerant

Vooral China is een onuitputtelijke inspiratiebron voor supermarkten, en bijvoorbeeld onlinekoning Ali Baba levert een grote bijdrage aan de supermarktontwikkelingen met onder andere social shopping. Toch verschenen de eerste superants niet in China, maar in Japan. De Japanse term voor een restaurant middenin de winkel waar koks live koken met het aanwezige supermarktaanbod werd door Amerikanen vervolgens vertaald als grocerant (een samentrekking van grocery store + restaurant) en is nu vernederlandst tot superant.

Koffiemachine

Japan is een land met een grote ouderen- zowel als singles-gemeenschap en dientengevolge met een gigantisch eenzaam-heidsprobleem. Enter: de grocerant met zijn veel lagere drempel dan een restaurant om beide groepen de stap te laten nemen naar in je eentje een maaltijd consumeren in het bijzijn van anderen. Het is de natuurlijke overgang van de deur uitgaan voor een boodschapje en blijven hangen voor een maaltijd. Zoals ouderen nu al vaak doen aan de tafels met gratis koffie uit de machine in veel Nederlandse supermarkten.

Beblurring

De grocerant bleek in Japan een even simpele als geslaagde oplossing voor het ouderen- en eenzaamheidsprobleem. Maar dat is niet de reden waarom ook in Nederland de superant opkomt. Daar is het toch vooral een ultiem uitvloeisel van conceptdenken in beleving en blurring, met de hijgende concurrentie van online supers in de nek.

In ons land heeft de superant zeker kans van slagen, al was het alleen maar omdat ze (voorlopig) geen restaurant- of Eataly-prijzen zal (kunnen) vragen.

Tekst & beeld: © Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2019.

Meer foodlingo vind je hier.