Foodfolly My Beautiful Mayonnaise

Op allerlei plekken ter wereld verschijnen kleine, onafhankelijke foodmagazines die zich niets door de wetten van tijdschriften, marketing en lezersonderzoeken laten voorschrijven. Maar waar het slechts om één ding draait: het plezier om met letters, beeld, papier en verhalen aan de slag te gaan. Die magazines, met illustere namen als Put A Egg On It, zijn de helden van gentleman-schrijver Ronald de Nijs en punkschrijver Marjan Ippel.

Deel van een spread uit MBM, de foodfolly

Deel van een spread uit MBM, de foodfolly

Twee jaar geleden besloten ze om zelf ook zo’n blaadje te maken. Met net als hun inspiratiebronnen een rafelig randje. Aan de keuken-/cafétafel bedachten ze het Engels-/Nederlandstalige My Beautiful Mayonnaise, een experimentele ‘foodfolly’ over eten in kunst, literatuur, mode en wetenschap.
Met de komst van vormgever Natasha Tastachova en vertaler Vivien Cook viel alles op z’n plaats. Sommige ideeën uit het prille begin haalden de eindrit, andere maakten plaats voor nieuwe. Tezamen vormen ze het eerste nummer van My Beautiful Mayonnaise.
Voor dit premièrenummer bleven de makers dicht bij zichzelf en dicht bij huis. Foodmemoires wisselen ze af met een verhaal over de kookkunsten van de Franse schrijfster Marguerite Duras, het eetdagboek van een tiener, rituelen, de stamgast, een nostalgist in zijn jaren dertig-keuken en nog veel meer. En er is vanzelfsprekend veel aandacht voor mayonaise.
Tegendraads. Precies zoals een folly – zo’n even nutteloos als prachtig bouwwerkje in menige achttiende-eeuwse tuin.
Dit alles op papier. Want al kunnen ze nog geen uur zonder internet, de tactiele sensatie van echt papier is voor de makers de kers op de taart, de mayonaise op de friet.

My Beautiful Mayonnaise verschijnt tweetalig (Nederlands en Engels) en wordt verspreid via geselecteerde boekhandels, kiosken, horeca en giftshops én via de webshop en Talkin’ Food. Het full-colour magazine kost 5 euro.