Fittie: Gezond lijf vs. Gezonde Aarde

10 jaar geleden was dé blikvanger in de toen ook al heersende gezondheidstrend gebotteld lifestylewater. Water van een onaangetaste gletscher in een onherbergzaam gebied dat in een met diamanten beplakte glazen fles in kratjes per vliegtuig werd vervoerd, om o.a. te belanden in de designerclutch van Paris Hilton en haar teacup-chihuahua, was geen uitzondering. Maar al snel werd gebotteld water een onduurzame no-go. En nu is water in flessen terug. Huh?

© Alexander Wang/Evian

© Alexander Wang/Evian

Two steps forward, one step back – Zo-goed-als-ex-president Obama zei het deze week nog. Zo gaan de ontwikkelingen in de wereld meestal. Of in ieder geval, zo voelt het vaak.
Dat gevoel bekruipt je ook bij de huidige heropleving van gebotteld water. Een slag die de mens dacht te hebben gewonnen dankzij onder andere een brede range aan hervulbare waterflessen met ingebouwde koolstoffilters, maar die nu allesbehalve gewonnen blijkt te zijn.
Want het mineraalrijke geïoniseerde lifestylewater met de juiste PH-waarde, dat traag sijpelend door millennia-oude rotsen in glazen of plastic flessen belandt, is terug.
Ondanks alle wereldwijde acties tegen plastic soup. Ondanks een groeiend bewustzijn bij consumenten over het onduurzame gehalte ervan. Ondanks het terugdringen van plastic boodschappentasjes en andere milieubeschermende maatregelen. En ondanks duurzame initiatieven in de foodscene om foodwaste te reduceren met behulp van gerecyclede reststromen en over-datumrestaurants.
Enerzijds is de flessenwaterwederopstanding het gevolg van de groeiende angst voor vervuild drinkwater – n.a.v. bijvoorbeeld Flint, Michigan, USA – en vooral Amerikaanse angsten voor gefluoriseerd water. Anderzijds botsen hier simpelweg de belangen van het gezonde lifestylelijf met die van een gezonde aarde.
Het lijf wil namelijk geen alcohol, maar ook geen alcoholvervangende suikerhoudende drankjes meer en verwacht bovendien méér van zijn lifestyledrankje dan enkel dorstlessende capaciteiten. Het moet het lichaam jong, gezond, levenslustig en strak houden en tegelijkertijd de geest flexibel en vrolijk. Op zijn minst. En kraanwater kan een hoop, maar dat niet (helemaal). Dit i.t.t. gebottelde lifestylewatertjes die bluffen het wél te kunnen.
Een nieuwe spagaat is geboren: aan de ene kant trekt de zucht naar een gezond lijf aan ons, terwijl van de andere kant de bedreigde aardbol aan ons staat te sjorren.
En in die fitty lijkt het nu even een stap terug voor de laatste. Want watertjes met bergenhoge gezondheidsclaims, getapt uit onder meer gletschers, berken, cacti, artisjokken, augurken, kokosnoten, ananassen en watermeloenen, en gebotteld in life-styleverhogende flesjes zijn terug.
Het was het ambachtelijk bier-uit-lifestylefles dat de achterdeur uiteindelijk weer wagenwijd openzette voor dergelijk flessenwater. Net als het deed voor gefleste koffie, thee, ambachtelijke limonades en tonicwaters.
Glazen flesjes met bloedmooi designy opdruk zijn een onmisbaar lifestyle-element geworden in vooral het horeca-aanbod, zo bleek ook afgelopen week op de Horecava. En plastic flessen met übergezond water tijdens het rocyclen, eccentricsen, of welke andere trendy lifestyle work-out dan ook.
Het verschil? Elk watermerk claimt anno 2017 niet meer alleen unieke gezondheidsvoordelen, maar ook een wereldreddend duurzaamheidsprogramma.
Twee stappen vooruit, één stap terug?

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2017 | Beeld: Evian.

Lees ook:All-nighters & Altofoods.