Expo Milano 2015

Elke vijf jaar doet de World Expo een andere wereldstad aan. In 2010 was dat Shanghai, dit jaar Milaan. In een half jaar tijd komen miljoenen wereldburgers af op de tijdelijke paviljoens die 145 landen op het festivalterrein bouwen bij wijze van wetenschappelijk, industrieel, architectonisch en technologisch visitekaartje. Het thema van de Milanese Expo is t/m 31 oktober: Feeding The Planet; Energy For Life. Een thema dat Nederland op het lijf is geschreven. Toch?

Het Britse paviljoen voor #Expo15 is een gigantische stalen bijenkorf; © Marjan Ippel

Het Britse paviljoen voor #Expo15 is een gigantische stalen bijenkorf; © Marjan Ippel

Al in 1798 werd in Parijs een World Expo gehouden onder de naam Exposition publique des produits de l’industrie Française. Maar waarschijnlijk de meest spraakmakende World Expo’s waren die in Londen in 1851 en de Parijse van 1889. Aan die laatste heeft de lichtstad de nog altijd gezichtsbepalende Eiffeltoren overgehouden.
Nederland besloot pas heel laat om toch maar wel mee te doen aan de Expo van 2015 in Milaan. En dat is te zien aan het zogenaamde ‘open’ paviljoen dat ligt ingeklemd tussen de uit artistiek opgestapelde groentekratten bestaande Poolse bijdrage, die van het Vaticaan (‘Niet bij brood alleen’), en het Franse houten paviljoen met groentetuin.
Onder het thema Share Grow Live presenteert ons land een ‘kermisterrein’ met daarop foodtrucks (niet te verwarren met het Noord-Amerikaanse ‘Foodtruck Nation’-paviljoen verderop), een ouderwetse draaimolen die de circulaire economie verbeeldt, een restaurant dat De Kas heet maar geen planten kweekt en veel Fatboys (hangkussens).
Gezellig, dat wel. Maar is dit wat Nederland te bieden heeft aangaande het thema, waarin ons land wetenschappelijk en technologisch nota bene internationaal excelleert en dus flink had kunnen scoren? Wat dat betreft hadden de organisatoren beter het in 2000 in Hannover geëtaleerde 6-laagse ecopaviljoen van architectenbureau MVRDV kunnen afstoffen.
Misschien wel de meest boeiende paviljoens zijn die van de diverse productgroepen – zoals koffie, rijst en cacao. Die zijn weliswaar gesponsord door bijpassende merken, maar ze bieden armlastige derdewereldlanden wel de kans zichzelf met hun belangrijkste exportproduct op de wereldkaart te zetten. Het is überhaupt opvallend hoezeer de Expo, waar voortdurend wordt gesproken over het op verantwoorde, faire en duurzame wijze voeden van de planeet, vooral een zwaar door voedingsmoguls à la McDonald’s gesponsorde beurs is.
Zeer druk bezocht – met wachttijden oplopend tot meer dan twee uur – is het paviljoen van Dubai dat nu alvast flink uitpakt voor als het in 2020 Expo-gastland is. Goed eten is het in het Chinese paviljoen van gerechten uit alle Chinese windstreken. Gratis drinkwater kun je op veel plekken scoren, maar alleen bij het gastronomische Franse paviljoen kun je naast plat water, bubbelwater tappen. En ronduit bloedmooi is de metalen bijenkorf van Groot-Brittannië die de globale bijensterfte aankaart.
Rotterdam lobbyt momenteel om de World Expo in 2025 naar de Maasoever te halen. Dé kans om revanche te nemen voor de wat magere Nederlandse bijdrage in Milaan.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2015

Lees ook: Een nouveau-niçoise zomer