Een opgeklopte matchahype?

Ik schreef het begin dit jaar al: in de States is matchathee het Nieuwe Zwart/ de Nieuwe Koffie/ de Nieuwe Thee. Matchabarretjes die varianten met opgeschuimde melk en/of suikersiropen serveren, schieten er uit de straten op. Starbucks haakte al vroeg aan met matchalattes in de vertrouwde koffiebenamingen. Kunnen wij dat hier ook verwachten? Wordt deze schuimig opgeklopte Japanse groene poederthee ook in ons land de Nieuwe Espresso?>>>>

De matchaklopper, de Nieuwe Theezeef

De matchaklopper, de Nieuwe Theezeef

Vorige maand besloot het machtige Amerikaanse business magazine Forbes: matcha is ook business wise de Nieuwe Koffie. Er wordt van de prijzige Japanse groene poederthee zelfs hetzelfde verwacht voor thee, als wat espresso ooit voor koffie heeft gedaan: een revolutionaire omkeer teweegbrengen in het drinken van, denken over en vooral betalen voor een single cup, een enkel kopje.
Want zo wordt espresso gezet: per kop en niet per filterpot, zoals tot de ‘ontdekking’ eind vorige eeuw van de Italiaanse zetmethode gebruikelijk was in de Noord-Amerikaanse horeca. Die single cup is door de espressoscene op de kaart gezet. Met als gevolg stijgende stuksprijzen, groeiende kwaliteit en uiteindelijk een bloeiende espressoindustrie wereldwijd.
Maar niet alles wat uit de VS komt, wordt hier meer klakkeloos overgenomen. Na jaren van slaafs volgen, kijken we nu verder dan wat de Noord-Amerikanen ons op een theeblaadje aanreiken. Ook Azië en Zuid-Amerika zijn groeiende invloedsferen. En hoewel nog veel via New York ons land binnenkomt, is het niet meer kritiekloos alles. We geven er op zijn minst onze eigen Europese draai aan.
Bij ons zie je (eindelijk) een voorzichtige verschuiving in theewaardering weg van de fruitjes, kruidjes en siroopjes naar pure, echte theebladeren, groene én zwarte. Kijk naar de deze week geopende Ron Gastrobar Oriental die de hoogste kwaliteit Chinese thee op de kaart heeft.
De met een bamboe kloppertje schuimig geklopte Japanse poederthee kan zeker meeprofiteren van een groeiende waardering voor pure theesmaken. Hoewel het een thee voor gevorderden blijft met zijn, op z’n zachtst gezegd, spinazie-achtige acquired taste. Zonder alle siropen, latte art en andere zoete toevoegingen zou matcha het in de States niet ver schoppen, hoeveel health benefits het drinken ervan ook zou hebben. Waarbij het nog maar de vraag is wat daarvan overeind blijft als ze worden verstikt in suiker.
Is/wordt matcha hier ook de Nieuwe Espresso? Vooralsnog vooral de Nieuwe Starbucks flavour of the season. Of de Nieuwe Bubble Tea: Zolang geserveerd met suikerachtigen, vooral bij bulktoeristen en in mainstream winkelstraten een bescheiden bubbel.
Naast ingrediënt voor cakes, smoothies, ijs en bijvoorbeeld sauzen.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2015

Lees ook: De hangplant=De Nieuwe Baard