Chinezen vréten Koreaanse tv-series

De Koreaanse popcultuur loopt de Chinese onder de voet en heeft een grote invloed op het koopgedrag van de Chinese shopjeugd, zegt red-luxury.com. Het fenomeen heet Hallyu (van Hánliú dat zoiets als ‘Koreaanse stroming’ betekent) en drijft op de populariteit van Koreaanse pop- en soapartiesten. Gangnam Style, de hit van de opvallend geklede Zuid-Koreaanse rapper PSY, ligt ons nog vers in het geheugen. Maar het zijn vooral Koreaanse dramaseries als My Love From The Stars die Chinese jongeren anders doen kleden én eten.

De gebakken kip moet je er zelf bij denken

De gebakken kip moet je er zelf bij denken

Dankzij die serie is er bijvoorbeeld een run ontstaan op door de hoofdpersonages gedragen – overigens géén Koreaanse – Jimmy Choo-schoenen van 625 dollar en een YSL-lipstick, genaamd rosy coral #52. Het eten en drinken dat dankzij de series een groeiende belangstelling geniet, is wél Koreaans.
Zo vierde afgelopen maart een personage in de eerdergenoemde serie de eerste sneeuwval met een traditionele chimaek, een maaltijd van gebakken kip en bier. Het deed de import van Koreaans bier vergeleken met het jaar ervoor toenemen met 201%, tot omgerekend ruim een miljoen Amerikaanse dollars.
Sindsdien richten Koreaanse brouwerijen zich actief op de Chinese consument, die daardoor kan kiezen uit een steeds grotere variëteit. Waaronder Hite Jinro’s nieuwe low-calorie bier met 3,5 procent alcohol. De populariteit leidt ook tot cameo appearances in Chinese series van de Koreaanse sterren en zelfs tot Chinese spin-offs met hen.
Volgens China Daily is er een gemakkelijke verklaring voor het succes: Chinese tv-series zijn slaapverwekkend saai, slecht gemaakt en behandelen bejaarde thema’s die de Chinese jeugd niet aanspreken. Tel daarbij op dat de Chinese jeugd door online streaming zonder enige last van de befaamde Chinese censuur tegelijk met hun Koreaanse leeftijdgenoten naar de shows kunnen kijken, en de gefrituurde kip met bier vliegt de toog over.
In het Wangjing district in Bejing vertelde een verkoper aan Wall Street Journal dat hij al acht jaar gebakken kip met bier verkoopt, maar nooit kwamen er zoveel Chinese klanten op af als nu.
Ook bij ons rukt de Koreaanse eetcultuur op. Op het voorbije Weekend van de Rollende Keukens stonden zeker twee Koreaanse stalletjes. En na een eerdere mislukte poging is er laatst zelfs opnieuw een Noord-Koreaans restaurant geopend. Zuid-Koreaanse eettenten en gerechten (kimchi en Koreaanse taco’s) kennen we al langer.
Koreaanse tv-series zijn hier (nog) niet gespot.