Dat was de koffie!

Afgelopen weekend werd voor de tweede keer The Amsterdam Coffee Festival gehouden. Een ode aan de microbrander en de indie barista, zo leek het. Want de grote koffiemerken en koffiehuizen waren de grote afwezigen. Wat er wel was? Veel kennis, toewijding, ambacht en liefde voor koffie – van boon tot mok. Naast lezingen, presentaties, cuppings en koffiedemo’s. En een beetje thee! Een top 4 van de ACF-trends in koffie.

Moment, even de koffie decanteren... © Marjan Ippel

Moment, even de koffie decanteren… © Marjan Ippel

1. Koud-Cold: Of het nu cold drip, cold brew, toddy of nog een andere zetmethode betrof; of de koffie met soja-, kokos-, koeienmelk of met tonic kwam (de zgn. koffie tonic of ‘koto’); met behulp van koolstof (nitrogen) uit de tap stroomde; werd gemixt met Martini, of basis was voor koffiebier, hij was in ieder geval gegarandeerd ijs- en ijskoud.
2. DIY: Veel baristi zijn van mening dat je thuis filterkoffie drinkt, en dat je voor espresso de deur uitgaat, naar een specialty coffee bar. Toch begint er iets te kantelen. De Linea Mini, de espressomachine voor thuis van profi koffiemachinemaker La Marzocco, werd op dit festival geïntroduceerd. Ook het zelf roosteren van bonen, het cuppen en het ter plekke espresso of latte art leren maken stonden hoog op de lijst. Want schuilt er niet in elk mens een thuisbarista?
3. Koffie is volwassen geworden en schuift op richting wijn. In de manier waarop erover wordt gesproken en hoe het wordt geproefd, gewaardeerd, beleefd en zelfs behandeld. Het mooiste voorbeeld daarvan was de Japanse siphon coffee maker bij Leopold Koffieschool. Een zetmethode die in Azië al zeker vijf jaar populair is, maar hier nog altijd vooral opkomend is. De koffie die met deze zogenaamde vacuümmethode wordt gezet, wordt vervolgens gedecanteerd om op de juiste drinktemperatuur te komen en de aanwezige smaken volledig te openen. Klinkt als…?
4. Thee! Nog maar twee weken geleden verbaasde ik me er op The London Coffee Festival over dat in zo’n notoir theeland de thee zo’n ondergeschoven kindje was (geworden). Pakweg drie kramen op dit immens grote festival waren gevuld met thee. In zakjes! Van middel- tot grote theemerken! Dat ging er in Amsterdam heel anders aan toe. Daar stonden verschillende kramen met via Direct Trade (dus ter plekke en zonder tussenmannetjes) ingekochte theebladeren die op authentieke, dan wel hi-tech, wijze werden gezet. London, eat your heart out!
Of nee: keep calm and drink coffee/tea.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2015

Lees ook Gecaffeïneerd.