Wijnberichten uit de glazen bol

Op uitnodiging van wijnimporteur Oud Reuchlin & Boelen (sinds 1733) keken vijf Franse winebuffs diep in hun glazen bol naar ontwikkelingen in de wijnindustrie 2015-2025. Welke invloed heeft de klimaatverandering op de wijnbouw? Wat wordt het effect van waterschaarste op de wijn die wij gaan drinken? En verdwijnt de wijnkurk definitief? Berichten uit de glazen wijnbol.

Even turen in m'n glazen Vinolock; © Marjan Ippel

Even turen in m’n glazen Vinolock; © Marjan Ippel

De uitsluitend Franse deelnemers aan de toekomstdiscussie, Etienne Hugel (Hugel & Fils), Gregory Viennois (Laroche), Pascal Jolivet, Noël Richard (Borie-Manoux) en Odile Misery (M. Chapoutier), kwamen met de volgende ‘voorspellingen’:

  1. Klimaatverandering: Heeft vooralsnog meer invloed op de ene dan op de andere Franse wijnregio. Sommige wijnproducenten, onder wie Noël Richard uit de Bordeaux en Pascal Jolivet uit de Loire, zien nog weinig invloed. Voor Etienne Hugel is de klimaatsverandering wél goed merkbaar, onder andere in een vervroeging van de oogst met gemiddeld drie weken.
  2. Druivenrassen: Generaties lang wordt er al onderzoek gedaan, waardoor Europese wijnproducenten weten welke rassen het beste bij hun terroir passen. Franse wijnmakers zullen dan ook de oorspronkelijke druivenrassen blijven verbouwen. En niet alleen omdat de Franse AOP-regulering zo strikt is dat het weinig ruimte biedt voor verandering.
  3. Waterschaarste: AOP-regels verbieden Franse producenten gebruik te maken van irrigatiesystemen, zelfs als daardoor de oogst mislukt. Hugel ziet in beperkte waterschaarste ook een voordeel: “De wortels van de wijnranken reiken dieper de grond in om bij water te komen, wat zorgt voor een intenser karakter van de druif”.  Volgens Gregory Viennois ligt dit in nieuwe wijnlanden anders: “Bij onze wijnhuizen in Chili en Australië kunnen we niet anders dan irrigeren. De regulatie van regenwater biedt hier uitkomst.”
  4. Suiker-alcohol-zuurbalans: Op grote schaal vergroten wijnmakers de plantdichtheid, met gereduceerde opbrengsten. In een land met een warm klimaat zullen de wijnen daardoor uiteindelijk meer suiker, maar ook meer alcohol bevatten. Ze worden dan zo ‘zwaar’, dat ze veel gerechten overheersen. Het hoge suikergehalte blijkt al problematisch in de Elzas. Door de klimaatverandering zullen wijnmakers alert moeten zijn op een goede balans in alcohol, zuren en suiker.
  5. Schroef vs kurk: Gebrek aan langetermijnonderzoek maakt het nog te risicovol om complexe bewaarwijnen te voorzien van een schroefdop. Bovendien bevordert natuurlijke kurk het rijpingsproces. Aldus de Grote Vijf.
  6. Sulfiet ja/nee: Ondanks de opkomst van de zogenaamde ‘vins naturels’, waaraan geen sulfiet is toegevoegd, blijven deze vijf wijnmakers ook in de toekomst wél sulfiet toevoegen. Om hun wijnen te beschermen tegen oxidatie en zo de bewaarkwaliteit te verzekeren.

    De Franse wijnmannetjes bereden duidelijk hun eigen stokpaardjes. Zelf had ik graag antwoorden gezien op prangende wijnvragen als: verdwijnt de dwingende wijn-spijscombi eindelijk, iets waarnaar recent door wijnschrijver Harold Hamersma werd gehint? Wat gaat de rosé doen de komende jaren? Zet de voorkeur voor wit ten koste van rood door? En voor bubbels ten koste van stille wijn? Wanneer zal een alcoholvrije wijn tijdens een blindproeverij van wijnkenners het smaaksgewijs winnen van een alcoholhoudende? En hoe gaat het verder met de ver-Chinezificering van de Franse wijngoederen?

    © Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2015Lees ook: Koffie zonder