ACF Koffietrends deel 1

Vandaag begon de 3e editie van The Amsterdam Coffee Festival met een trendoverzicht van ACF-oprichter Jeffrey Young. Ook Ales Pospisil van European Coffee Trip gaf een trendupdate. De eerste met een focus op grote koffiesteden als Londen en New York. De tweede met een frisse blik vanuit minder voor de hand liggende koffiesteden als Praag, Vilnius en Warschau. Deel 1: Koffietrends volgens Jeffrey Young.

Koffieinnovatie op het ACF: The Modbar; © Marjan Ippel

Koffieinnovatie op het ACF: The Modbar; © Marjan Ippel

1. Grote koffieketens blijven
Maar ze vermommen zich steeds beter als artisanale kleintjes, door de ambachtelijke signatuur steeds preciezer te adopteren en zich eveneens te focussen op lokalisatie en regionalisatie.
2. Artisanale koffie galore
Met de focus op kwaliteit, afkomst, Direct Trade, microroosteren en de 3e en 4e koffiegolf met innovaties en experimenten, ook in filterzetmethodes.
3. De iced revolutie
Beperkt zich niet alleen tot koffie, maar richt zich ook op thee en fruit. Iced dranken openen de markt naar een jongere doelgroep en stellen de aanbieder in staat meer te customizen.
4. Gezondheid en wellness
Met de nadruk op detoxen. Hierdoor breken drankjes als matcha latte – en specialty thee in het algemeen – ook door.
5. Foodinnovaties
Eten en de kwaliteit ervan wordt in de koffiebar steeds belangrijker. Bijvoorbeeld ook het aanbieden van goed eten in de avond – nu nog een onontgonnen timeslot in koffie.
6. Een nieuwe generatie consumenten
De generatie Z, geboren na 1995, kent geheel eigen door social media gedreven gewoontes en voorkeuren.
7. Nieuwe (digitale) technologieën
Zowel in de zetmethodes als in betalings- en bezorgingssystemen etc. Volgens Jeffrey Young draait de huidige 3e koffiegolf om artisanale brandersmerken, liefde en ambacht; en de 4e om de wetenschap van koffie, customized thuiskoffiemerken en obsessie.
8. Premiumisatie van de thuiskoffie
Staat nog maar in de kinderschoenen. Koffie thuis gaat die van de bars achterna in kwaliteit, ambacht én wetenschap.
9. Urbanisatie
Volgens Jeffrey Young dé belangrijkste drijfveer voor koffietrends in de nabije toekomst. Steden worden aantrekkelijker om te leven, werken en socializen. Maar de mensen wonen er klein en dat levert een aangepast koffiedrinkgedrag op. Meer gericht op de community. Daarbij vervullen zowel de koffie als de barista – die dankzij geavanceerde technologieën van koffiezetter richting sommelier/host gaat – een centrale rol.

Amsterdam Coffee Festival | 18-20 maart 2016 | Westergasterrein | Amsterdam.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2016

Lees ook: Fika, Zweeds koffieritueel.