ACF koffietrends deel 2

Op de 3e editie van het Amsterdam Coffee Festival bezocht ik twee koffietrendpresentaties. De eerste van ACF-oprichter Jeffrey Young met een focus op koffiesteden als NYC en Londen. De tweede van Ales Pospisil van European Coffee Trip die zijn blik naar het (noord-)oosten richt, naar koffiesteden als Praag en Vilnius. Vandaag deel 2: Koffie in Noord-Oost.

Cold brew koffie; © Marjan Ippel

Cold brew koffie; © Marjan Ippel

1. Fine dining + coffee = trend
Waar Young het heeft over betere kwaliteit van food ín de koffiebar zelf, signaleert Pospisil dat de fine dining restaurants eindelijk overstag gaan en na het topeten óók een goede bak koffie neerzetten. Voorbeeld: StrangeLove in Vilnius. Ons eigen voorbeeld: Amsterdams Scandinavian Embassy serveerde niet alleen op het ACF drie gangen met elk een andere bijpassende koffie, ook in de eigen zaak gaan fine dining en koffie al tijden samen.

2. Automatisering
Koffiezetmethodes schuiven op van ambachtelijk met de hand gezet naar een steeds kwalitatievere automatisering. Voordeel is niet alleen dat de koffie dankzij de hi-tech een constante hoge kwaliteit krijgt, maar vooral dat de barista zijn/haar handen vrij heeft om gastheer/vrouw te zijn en uitleg te geven over de koffiebonen etc. Voorbeeld: het Londense Prufrock.

3. Batch brews
Talkin’ Food® is al een tijd fan van de batch brew, de met max twee liter tegelijk gezette filterkoffiebatch. En we blijken niet meer de enige. Batch brews, zo ontdekten we bijvoorbeeld ook op het ACF zelf, zijn geen taboe meer. En smaken uitstekend.

4. Geografische grenzen vervagen
Indie koffiemerken verspreiden zich niet alleen over hun eigen land, maar gaan ook de grens over. Voorbeeld: de Griekse koffiebranders Taf die neerstreken in Oost-Berlijn. Ons eigen voorbeeld: Het Antwerpse Caffènation met een filiaal in Amsterdam.

5. New Wave koffiefestivals
Ze zijn kleiner, gespecialiseerder en meer indie. Voorbeeld: StadArt Fest in hotel Sheraton, Bratislava.

6. (Nitro) cold brew
Niet alleen het hele jaar door lekker, maar ook efficiënt. De koudgezette koffie kan ‘s nachts trekken en is ‘s morgens klaar om te schenken, zonder dat de barista er nog iets aan hoeft te doen. De nitrovariant wordt zelfs getapt als bier. Voorbeeld: Roket in Boedapest. Ons eigen voorbeeld: Lot Sixty One Coffee Roasters Amsterdam.

7. Plant based drinks & cocktails
Havermelk, sojamelk, amandelmelk et cetera door koffie, thee en cocktail is vooral groot in de Benelux en Scandinavië.

8. Het belang van water
Bij thee is het besef al heel lang doorgedrongen dat bijvoorbeeld de hardheid van het water de smaak van de thee beïnvloedt. Dat besef groeit nu ook in koffie. Voorbeeld: 3fe (3 floor espresso) in Dublin heeft een watermenu om het smaakverschil aan te tonen.

9. De status quo wankelt
Welke status quo? Het idee dat instantkoffie altijd troep is. Hoe meer er thuis kwaliteitskoffie wordt gezet, hoe meer er behoefte komt aan kwalitatieve instantkoffie. En die verschijnt daarom nu ook op de markt. Voorbeeld: de Finse baristakampioen Kalle Freese van Freese Coffee Co. in Helsinki serveert topkwaliteit instantkoffie à €6 per kop. Ons voorbeeld: in Taipei is de koffiestandaard niet alleen hoog in de koffiebars, maar ook in de supermarktschappen voor instantkoffie.

© Marjan Ippel, Talkin’ Food® 2016. Met dank aan European Coffee Trip.

Lees hier Deel 1 met Jeffrey Young.

Lees ook: Barista, m’n koffie is koud!